Valtuusaloite: Rintamaveteraanien palveluihin myöntämät valtion tuet käytettävä kokonaisuudessaan

Suomen Sotaveteraaniliiton Sotaveteraanilehden tuore listaus paljastaa, että rintamaveteraanien palveluihin käytetyissä valtion myöntämissä määrärahoissa on kuntakohtaisesti hyvin suurta vaihtelua.

Tilastoista ilmenee, että kunnat käyttivät veteraanipalveluihin keskimäärin 2 187 euroa veteraania kohti.

Muhoksella tilaston mukaan on 35 sotaveteraania ja heille maksettava tuki vuodessa on 1646 euroa.

Vuoden 2017 määrärahoista kunnilta palautui yli 1,5 miljoonaa euroa.

Tämän valtuustoaloitteen myötä sosiaali- ja terveyslautakunnan on varmistettava, että Muhoksen kunta käyttää kaikki myönnetyt määrärahat täysimääräisenä Rintamaveteraanien kuntoutukseen ja kotipalvelujen järjestämiseen. Lautakunnan on myös panostettava ko. palveluiden kartoitukseen ja määrärahojen kohdentamiseen.

Valtiolta saatavien määrärahojen käyttö keventää kunnan budjettia ja koska vanhuspalvelulaki velvoittaa kuitenkin kunnilta samoja toimia heidän omilla varoillaan on siis perusteltua käyttää täysimääräisenä valtiolta saatavat määrärahat. Muhoksen sosiaali- ja terveyslautakunnan on myös tarkistettava määrärahojen riittävyys ja haettava lisämäärärahaa sotaveteraanien palvelujen turvaamiseen.

Muhoksella 18.12.2018