Kevättä kohden. – Elinvoimaa, Kouluverkkoa ja Vankiloita.

Muhoksen kunnassa laadittiin viime vuoden loppupuolella hieno kuntastrategia. Ainakin paperilla se on todella hieno. Sen laadinnassa olivat mukana niin kunnan ylimmät viranhaltijat, valtuutetut ja hallituksen jäsenet kuin myös ihan tavalliset kuntalaisetkin. Suoritetuissa kyselyissä kysyttiin mm. Millaisena juuri sinä näet tulevaisuuden Muhoksen?, Mitkä ovat Muhoksen kunnan vahvuudet? Ja niin edelleen. Ne listattiin ja koottiin yhteen ja laadittiin suunnitelma vuosille 2018-2025 jota päätettiin kaikki yhdessä lähteä toteuttamaan. Lopputuloksena ns. nelikentän yhteenvetona voitiin niputtaa yhteen ajatus ja visio “Tulevaisuuden Elinvoimaisesta Muhoksesta” jonka vahvuuksia oli mm. hyvä maine vetovoimaisena kuntana. Mahdollisuuksiin luettiin mm. hyvät koulutusmahdolisuudet. Uhkana puolestaan nähtiin mm. muuttoliikkeen vaikutus sekä niiden myötä mahdollisten verotulojen laskeminen. Tavoitteena ja tavoitetilana v.2025 on mm ajatukset lapsista ja nuorista tulevaisuuden tekijöinä sekä se että monimuotoinen maaseutukulttuuri vahvistaa Muhoksen yhteisöllisyyttä.

Kevät 2018 ei ole kunnolla ehtinyt vielä edes alkaa kun epäilyksen tummia pilviä on jälleen kerran kasautunut tuon hienosti laaditun strategian ylle. Hyvinvointilautakunnassa istuessani en voi välttyä ajattelemasta että tuleva kevät tuo mukanaan tähän asiaan todella suuren ristiriidan. Kouluverkkoselvityksen valmistumisen. Korostan että se on vielä kesken. Tunnen kuitenkin jo nyt että suuret taustavoimat ja ryhmittyvät vaikuttavat siihen että lautakunta tulee olemaan todella suurten paineiden alla a) hakemalla niitä kirosanaksi jo muodostuneita säästöjä ja samaan aikaan b) noudattaa tuota yllä mainitsemaani kuntastrategiaa. Yhtälö on jo tässä vaiheessa mielestäni täysin mahdoton toteuttaa. Säästämisen yhteydessä on puhuttu mm kyläkoulujen /kyläkoulun mahdollisista lakkauttamisista /lakkauttamisesta. Kyllä. Turha sitä on edes yrittää kiistää. Lukekaapa muuten tässä vaiheessa uudelleen alkukappaleessa nuo esille nostamani strategia kohdat. Huomaatteko ristiriidan lakkautukset vs. strategia..?

Muhoksen Perussuomalaiset vastustavat jyrkästi sivukylien koulujen lakkauttamista. Sen sanon jo nyt. Kuten huomaatte allekirjoittanyt ei puhu “syrjäkylistä”. Ei ne ole “syrjässä” vaan hieman sivummalla kuin itse kuntakeskus. Me kannatamme ehdottomasti lähikoulujen säilyttämistä, muiden lähipalvelujen turvaamisen ohella. Ne takaavat jatkuvuuden, turvallisuuden, alueiden elinvoimaisuuden ja usein sopivankokoiset luokat – koulu on kyläyhteisön sydän, esimerkiksi toimiessaan monitoimikeskuksena, josta voi saada monenlaisia palveluita ja virikkeitä. Tästä me emme tingi. Säästöt ym. on saatava jostain muualta kuin varhaiskasvatuksesta tai lasten ja nuorten koulutuksesta. Ja mitkä tässä tapauksessa olisi ne todelliset säästöt mahdollisten koulukuljetuksien järjestämisien ym. jälkeen ja jos haetaan pitkäaikaisia säästöjä ja ajatellaan vähän pidemmälle kuin huomista päivää niin mitkä ovat ne todelliset säästöt..? Kyläkoulun lähtö vaikuttaa muuttoliikkeeseen. Se on aivan varma asia. Päättäjien pitäisi havaita sekin seikka että muuttoliike ei tässä tapauksessa taida kaikilta osin pitäytyä pelkästään kunnan sisäiseen liikkeeseen ja liikehdintään. Onko kukaan laskenut mahdollisesti kunnasta pois lähtevien hyvien veronmaksajien jättämän aukon vaikutusta ja niin edelleen? Uskoisin että ei. Haetaan lyhyt näköisesti säästöjä kun pitäisi strategiankin mukaan katsoa pitkälle tulevaisuuteen. Strategian mukaan tulevaisuus on lapsissa ja nuorissa. Pitäisikö linjankin olla? Minun mielestä pitäisi.

Vankiloista….

Rikosseuraamusvirasto ( myöh. RISE ) on esittänyt Oikeusministeriölle ns. yhden suuren Pohjois-Suomen vankilan mallia Oulun ja Pelson vankiloiden peruskorjaamisen tai uudisrakentamisen sijaan. Tämän olemme saaneet lehtien palstoilta jo lukeakkin. Perusteluina esitykselle ovat muunmuassa taloudelliset seikat. Yhden uuden rakentaminen kahden muun täydellisen peruskorjaamisen sijaan on halvempaa. Luonnollisesti on. Riippuen tietenkin laskentatavasta. Tällä kertaa kaavana on luonnollisesti työnantajataho RISE:n laskentamalli. Kaikki sidonnaisvaikutukset ym huomioon otettuna niinköhän loppupeleissä lieneekään? Kuitenkin Vaalan kunnalle ja sen taloudelle Pelson vankilan alasajo on kohtuuton kolaus. Samalla kun oikealla kädellä suuret poliittiset päättäjät suuressa viisaudessaan laativat hienoja erilaisia strategioita ja elinvoimaisuutta edesauttavia linjauksia kunnille niin vasen käsi nykii kokoajan mattoa kuntien jalkojen alta pois. Viedään suuret työllistäjät ja valtion laitokset suuriin kasvukeskuksiin ja kaupunkeihin. Eli tässä tapauksessa toteutuessaan Ouluun. Oulu imee kaiken ja selviytyy voittajana. Menestyy ja kasvaa entisestään. Sitten ihmetellään lausunnoissa ja lehtien palstoilla miksi pienet kunnat autioituvat ja ihmiset muuttavat pois. Miksiköhän..? Moni kysyy miksi minä Muhoslaisena kritisoin koko asiaa? Eikö mahdollinen Pelson alasajo vaikuta myös Muhokselle suuntautuvaan muuttoliikkeeseen positiivisesti tuoden kenties uusia asukkaita ja lapsiperheitä sekä hyviä veronmaksajia kuntaan? Varmasti vaikuttaa ja varmaankin tuo. Kyse ei olekkaan siitä. Kyse on aidosta huolesta pienen kunnan ja entisen kotikuntani mahdollisuuksiin selvitä ja siitä että tähänkö todellakin ollaan menossa tulevan maakuntauudistuksen myötä. Suuret ja vahvat voittavat, pienet ja heikommat häviävät ja pikkuhiljaa katoavat kartalta. Samalla katoaa juuri sen pienen kuntalaisen hyvinvointi ja pienen kuntalaisen mahdollisuus vaikuttaa. Ei hyvä. Toivon totisesti että korulauseita Pelson vankilan säilymisen puolesta viljelleet kansanedustajat myös näyttävät nyt olevansa sanojensa takana. Nyt jos koskaan tarvitaan niitä tekoja. Kauniit sanat on Pelson vankilan henkilökunta jo tässä kymmenen vuoden ajan löyhässä hirressä roikkuessa kuulleet.

Muhoksella 09.02.2018

Pasi Brotkin

Puheenjohtaja

Muhoksen Perussuomalaiset ry.

Kirjoitettu 9.2.2018

Piditkö lukemastasi? Jaa sisältö sosiaalisessa mediassa